سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشویق و رتبه بندی شاگردان مدرسه ،  نوعی ایجاد انگیزه برای بهبود واثر بخشی به وضعیت تحصیلی آنان است  ؛ در واقع  قرار دادن آنان در مسیری که خود می خواهیم .
وقتی کارمند ، پرستار ، معلم و...و پزشک نمونه انتخاب می شوند یعنی تغییر در نگرش و رویکرد بقیه ی افراد تا مرز نمونه شدن ؛ در واقع ، تغییر ِ جهت آنان ؛ به سمت و سویی که خود می خواهیم  .(‌از اثرات مثبت آن پیشرفت و از اثرات منفی آن می توان چاپلوسی و دو رویی و نقاب زدن و... را نام برد )
وقتی چیزی انتخاب می شود ، تشویق و تایید صورت گرفته است  لذا افراد برای جلب تایید و تشویق دیگران ؛ ناخودآگاه خود را با معیارهای انتخاب برتر منطبق می کنند وسعی و تلاش ها روی ملاک های انتخاب متمرکز می شود آن وقت است که مسیر ذهن و اندیشه و تلاش و افعال دیگران را به سمتی که خودخواسته ایم سوق داده ایم .
انتخاب برترین ها دو بعد دارد یا انتخاب می کنیم تا پیشرفتی حاصل شود و ایجاد انگیزه ای برای ترقی کردن به وجود آید یا نه ، با انتخاب عده ای، بقیه را کنترل می کنیم .
گاهی انتخاب ، محدودیت و احتیاط می آفریند که این نوع انتخاب نوعی مبارزه ی زیرکانه است کنترل و مبارزه با کسانی که در راستای اهداف مجموعه ی شان گام بر نمی دارند.گاهی عواقب انتخاب مثبت وسازنده و گاهی عواقب آن منفی ومخرب است .
منتخب شدن متون در دنیای نت یعنی تغییر جهت نویسندگان به سمت موضوعات خاص ؛ یعنی محدود کردن سبک و سیاق نوشته ها ؛ گرفتن خلاقیت از نویسنده ؛ به زنجیر کشیدن کلمات ، محبوس شدن اندیشه ها  .
وقتی مبارزه ی امام حسین را به تفصیل می کشی تو را می ستایند اما اگرتلاش کنی که  زیر یوق ظلم و ستم  نباشی و از بی عدالتی های سخن برانی؛ یعنی انگیزه ی جنگیدن امام حسین را به ورطه ی عمل برسانی ، آن وقت ......
 هنگامی که نمی ترسی و حقایق را بیان می کنی شمشیرها را از رو می بندند ولی اگر محتاط شدی و به میل و اشتهای دیگران تغذیه ی روح کردی مورد تحسین واقع می شوی . !!!!
آیا محدویت بیان و گفتار و کردار در دنیای حقیقی کافی نیست که به دنیای مجازی هم رسوخ کرده ؟ ( البته کاملا متفاوت و محترمانه و خیلی با کلاس)
در دنیای حقیقی : دانشجویی که اعتراض می کند ناپدید می گردد  کارگر، تو دهنی می خورد  معلم ، اخراج می شود کارمند، منفصل از خدمت می شود و..... در دنیای مجازی : وبلاگ ها بسته می شوند!!!
ما محتاط شده ایم ؛ آن چه در دل پنهان کرده ایم را ، دوست داریم از زبان دیگران بشنویم وقتی یک متن به اصطلاح خفن جنجالی را می خوانیم برای نویسنده کف می زنیم و هورا می کشیم ولی ............. بماند.
اگر چه ممکن است  که همه ی هدف از منتخب شدن متون ؛ محدودیت  نباشد اما این محدودیت  خواسته و ناخواسته پدید می آید .
لازم به ذکر است که ؛ اینترنت یک فضای باز است و سن بازدید کنندگان آن تعریف نشده است پس احتیاط در نوشتن ، شرط اول است و کمی نظارت غیر محسوس آن هم برای غیر متعهد ها ، خالی از لطف نیست .

مقایسه ی وبلاگ ها 
1-  وبلاگ فضایی است برای تخلیه ی روح ، بیان احساسات ،‌ دل نوشته است و چون افراد دغدغه های ذهنی متفاوتی دارند پس دل نوشته هایشان با هم متفاوت است . قیاس وبلاگ ها قیاس احساسات است  و برترو منتخب شدن و مقایسه ی احساسات معنا و مفهومی نمی تواند داشته باشد .
2 - تفاوت های فردی در انسان ها باعث می شود هر فرد در نوع خودش بی نظیر باشد . پارسی بلاگ به مثابه ی کلاس درسی است که هر کس در هر زمان می تواند معلم دیگری باشد لذا در چنین کلاسی چگونه می توان شاگرد برتر را انتخاب کرد ؟
3 -  لازمه ی هر سنجش درست، داشتن معیار و ملاک مناسب است . آیا برای رتبه بندی اندیشه ها و احساسات می توان ملاک ومعیار مناسبی را در نظر گرفت ؟
4 -  انتخاب وبلاگ برتر ، نوعی توهین غیر مستقیم به اندیشه های دیگران است مسلما هر مدیر وبلاگ برای اندیشه هاو سخن  خود ارزش بسیاری قائل است پس غربال کردن و سبک سنگین کردن اندیشه های دیگران کمی دور از انصاف است .
5 - پیامد انتخاب ، احتیاط و محدودیت است و این اندیشه در دیگران به وحود می آید که کسی دائم مراقب نوشته های آن هاست ومدیران وبلاگ محتاط  خواهند شد و آزادی بیان از آن ها سلب خواهد شد و سخن و کلام در قفس تنگ تکلف ها اسیر خواهد شد .

راستی نظر شما چیه ؟ بامقایسه ی وبلاگ ها وانتخاب وبلاگ و نوشته ی برتر موافقید ؟


حقیقت تلخ است می دانید چرا ؟
 وقتی می گویی آسیب می بینی ؛ وقتی می شنوی آسیب می رسانی !!!
 وقتی می گویی می ترسی و وقتی می شنوی می ترسانی!!!
 وقت گفتن مدافعی و هنگام شنیدنش مهاجم !!! 



نوشته شده در  دوشنبه 86/6/19ساعت  2:20 عصر  توسط بهار 
  نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بهار هفت ساله شد!
حسین پناهی
[عناوین آرشیوشده]
 
  • کلمات کلیدی :